vrijdag 26 april 2013

Alhamisi – Donderdag

Het einde van ons verblijf in Tanzania nadert alweer snel. De dag begon vandaag met een uitstapje naar één van de scholen. De aanleiding hiervan was het project van Henrike en Nicole, die door middel van sponsoracties geld hebben ingezameld voor de schoolkinderen. Vanochtend werd het geld officieel overhandigd aan de penningmeester van de school in bijzijn van een aantal schoolkinderen. Dit geld is bedoeld voor schoolkleding en schriften. Verder werd er ook speelgoed en een groot aantal tandenborstels uitgedeeld. Het werd een prachtige ontmoeting met een aantal ontwapenende kinderen, die het prima vonden dat wij hun dagelijkse routine in de klas kwamen “verstoren”. René en ik hebben daarbij ook een aantal mooie foto’s van de kinderen gemaakt (zie ook de blog van René). Veel scholieren verdrongen zich voor onze camera’s om in uiteenlopende poses op de foto gezet te worden.

Verder hadden we vandaag een goed gevuld en gevarieerd operatieprogramma. Een man die door de lokale “wonder”dokter aan zijn aambeien was “geholpen”, had daar een zeer vernauwde anus aan overgehouden die nauwelijks nog een opening bevatte. Door middel van een zogenaamde verwijdingsplastiek hebben we de normale anatomie toch weer enigszins kunnen herstellen. Ook heb ik een albino opnieuw behandeld voor een steeds terugkerende kwaadaardigheid van de huid (de vorige keer, anderhalf jaar geleden, heb ik ook al eens een dergelijke operatie bij hem gedaan). Vanwege het gebrek aan pigment en door de blootstelling aan zonlicht, hebben albino’s grote kans op het krijgen van huidkanker. Toch is dat niet hun enige bedreiging. Er heerst een bijgeloof dat albino’s onheil brengen. Ook wordt er wel gedacht dat het doden en zelfs het eten van lichaamsdelen van albino’s je bijzondere krachten verschaft. Om deze redenen zijn albino’s hun leven soms niet zeker en leven zij vaak een afgezonderd bestaan, buitengesloten van de gemeenschap.
Omdat we op twee operatiekamers tegelijk konden werken, waren we toch op tijd klaar. Hierdoor hadden Henrike, Nicole, Laura en ik nog tijd om even naar Sengerema te gaan en de markt te bezoeken. Gewapend met een aantal Tanzaniaanse kleden, kitenges en kanga’s, voor de dames en de thuisblijvers keerden we weer voldaan terug naar huis. Voor mij was de markt weer een goede gelegenheid om mijn Swahili te oefenen, terwijl we probeerden af te dingen op de spullen die we kochten.

De afgelopen dagen kreeg ik een aantal reacties naar aanleiding van mijn weblogs, waarin mij en de anderen op het hart gedrukt werd toch vooral naar de dingen te kijken die we wél kunnen doen en positief te blijven. Begrijp me goed, we hebben met z’n allen hier weer een hele goede tijd en we hebben een aantal mooie operaties kunnen verrichten, waarmee we (hoop ik) voor een aantal mensen de kans op een beter bestaan hebben vergroot. Aan de andere kant ben ik mij, net zoals de vorige keer toen ik kennis mocht maken met het leven in Tanzania, er terdege van bewust dat deze vorm van hulpverlening zeer beperkt is. Ook de omstandigheden waarin je functioneel bent, laten aan alle kanten te wensen over, dat weet iedereen die ooit de kans heeft gehad hier te mogen werken. Met mijn blogs heb ik een beeld proberen te geven van de beperkingen in een werk- en leefomgeving als deze, maar ook van de kansen die hier liggen om met de beschikbare middelen effectief te kunnen zijn en de zorg een stukje vooruit te helpen. Mensen als Laura en Niek zijn daar een fantastisch voorbeeld van. Met behulp van het geld van hun stichting, dat zij bijeengebracht hebben met sponsoracties, zetten zij projecten binnen het ziekenhuis op. Ook in de afgelopen twee weken deelden zij met ons hun verfrissende ideeën en plannen voor verbeteringen, onder andere voor de watervoorziening en voor hygiëne-bevorderende maatregelen.  Al met al kun je met al deze ervaringen en verhalen alleen maar met een positief gevoel  terugkijken op deze twee weken.

Nog een laatste dag werken en dan zit het er weer op. Morgen is het een nationale feestdag, waarop de  vereniging van Tanganyika en Zanzibar tot de staat Tanzania wordt gevierd. Desalniettemin zal de operatiekamer voor  ons blijven draaien, dus we kunnen gelukkig op onze laatste dag nog een aantal ingrepen verrichten.

Hopelijk kan ik deze blog nog wel op tijd plaatsen, de internetverbinding is op dit dramatisch slecht (reden waarom jullie gisteren de blogs van René en mij moesten missen).
Jioni njema, hopelijk tot morgen!

Henrike´s blog:

Habari zenu,
Asante sana John, Kelt en Finn voor het helpen bakken van de koekjes,
Asante sana iedereen die koekjes heeft gekocht,
Asante sana iedereen die mij spontaan heeft gedoneerd,

Het was echt TOP om te zien hoe blij de kinderen waren. 70 weeskinderen hebben wij met z’n allen vandaag in nieuwe schoolunifomen gestoken en schriften gegeven ! Hoe geweldig is dat !! Ze hebben zelfs voor mij gezongen, ik werd er ontroerd door.
Het gehele verslag en foto’s kunnen jullie lezen op Rene´s blog

Ik ben zo trots op iedereen die mij hierin gesteund heeft,
Rest mij nog één ding te zeggen ASANTE SANA !!!!  busu Henrike

 

 

 

 

4 opmerkingen:

  1. Dank voor jullie prachtige blogs een goede laatste werkdag en goede reis terug. Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met een glimlach en een traan jullie blogs gelezen. Bedankt daarvoor.
    Vanuit een regenachtig Nederland wil ik jullie een goede terugreis wensen en tot zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo de laatste paar dagen zijn aangebroken voor jullie, ik wens jullie een goeie reis terug. Het zal wel wennen worden voor jullie om straks weer in deze luxe te zijn.Bedankt voor het delen van deze indrukwekkende blog.
    Vriendelijke groeten Ineke Mensink CSA medewerker

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik sluit mij volledig bij John aan. Bij het lezen van jullie blogs krijg ik telkens tranen in de ogen en een brok in de keel. Deels vanwege de soms schrijnende werkelijkheid die jullie beschrijven, deels vanwege het idee, dat jullie in staat zijn om soms toch een verschil te maken, hoe klein de schaal ook is, waarop jullie werken. Ik ben beretrots op jullie!!
    Om met de woorden van Hernike te spreken: ASANTE SANA!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Als je wil reageren kan dat hier: